Menu

Over de Nomac

NOMAC is de overkoepelende organisatie voor de modelauto sport in Nederland. De afkorting staat voor: Nederlandse Organsatie Model Auto Clubs. De belangrijkste functie van NOMAC is de promotie van het rijden met radiografisch bestuurde modelauto’s in Nederland. Daarom verstrekken we informatie aan geïnteresseerden in de modelauto sport en verwijzen we veel aspirant-rijders naar een club in hun omgeving. Daarnaast ondersteunen we clubs bij hun contacten met de gemeente, bijvoorbeeld als ze een circuit willen aanleggen.

NOMAC organiseert tevens in een aantal klassen wedstrijden voor het Nederlands Kampioenschap. Ongeveer 15% van alle clubleden in Nederland neemt een licentie voor deelname aan het Nederlands kampioenschap. Meestal zijn dat hobby-rijders die zich willen meten met rijders van andere clubs, maar soms gaat het om de echte “top-sporters” in de modelauto sport, die zelfs deelnemen aan internationale wedstrijden zoals Grand Prix, Europese Kampioenschappen of zelfs Wereldkampioenschappen. Dat Nederlandse rijders hierbij zelfs een geducht woordje meespreken blijkt uit recente resultaten: in de electro circuit 1:10 en 1:12 klasse en de brandstof circuit 1:10 haalde Jilles Groskamp in 2008 de finale op het Wereld Kampioenschap waarbij Jilles in de 1:10 brandstof zelfs vanaf de pole position mocht vertrekken. Ook op Europees niveau laat Jilles ieder jaar weer zien tot de absolute toppers te horen. Tijdens het EK indoor in Italië haalde Jilles niet alleen de finale in zowel de 1:10 als de 1:12 klasse: hij kwam terug met 2 podiumplaatsen. Was dat al een succes: in Luxemburg wist Jilles de EK tourwagen 2009 te winnen in de 1:10 electro. In 2012 wist Jilles Wereldkampioen te worden in de 1:10 klasse elektro, deze wedstrijd werd verreden op het circuit van Mach Heemstede in Nederland. In de brandstof circuit 1:5 wist Hessel Roskam op het Wereld Kampioenschap in Australië de finale te halen in 2007. Door domme pech haalde Hessel het podium niet en werd 5e. Tijdens de GP 1:5 in Apeldoorn 2008 Wist Hessel niet alleen de finale te halen; hij won de GP in eigen land met een ronde voorsprong op nr 2! Ook in de Large Scale off road 1:6 tellen de Nederlandse rijders een woordje mee. Op de eerste officiele EFRA GP te Exloo in Januari 2009 wist Kay Koops de finale te winnen door in de laatste 2 minuten van plaats 4 naar plaats 1 te rijden.
Fantastische prestaties van onze Nederlandse rijders!

Maar dit zijn natuurlijk wel uitzonderingen, zoals hierboven al gezegd, rijden de meeste clubleden alleen voor de hobby en misschien een wedstrijd bij hun eigen club.

De structuur van NOMAC is met ingang van 2004 gewijzigd naar zijn huidige vorm. Nu zijn alle leden van de modelauto clubs automatisch lid van NOMAC. De clubleden ontvangen als bewijs hiervoor de NOMAC Clublid pas. Een prettige bijkomstigheid is dat alle rijders die via hun club zijn aangesloten bij NOMAC, vallen onder onze speciale WA-verzekering, omdat een normale verzekering vrijwel geen dekking biedt voor aansprakelijkheid bij de uitoefening van de modelauto sport.

De rijders die willen deelnemen aan wedstrijden voor het Nederlands Kampioenschap kunnen dus bij NOMAC een rijderslicentie aanvragen. Deze licentiehouders hebben ook direct invloed op hun wedstrijdreglementen, omdat zij stemrecht hebben in de sectievergaderingen waarin deze reglementen worden vastgelegd.

Van oudsher is NOMAC aangesloten bij de EFRA, de Europese federatie voor de modelauto sport. Daarom kunnen de rijders die internationale wedstrijden willen rijden via de NOMAC een EFRA rijderslicentie aanvragen.

Structuur
NOMAC heeft een Algemeen Bestuur voor de dagelijkse gang van zaken, algemene promotie en de internationale contacten. Verder zijn er diverse Secties, gericht op specifieke klassen in de modelauto sport. Bij voldoende belangstelling van rijders en clubs worden door sommige van deze Secties wedstrijden voor het Nederlands Kampioenschap georganiseerd. Tenslotte kent de NOMAC een aantal commissies die het bestuur ondersteunen.